Beszélnünk kell a kutyák és macskák autós biztonságáról

Minden, amit tudni kell, a kutyák és a cicák autós biztonságáról!

Egy 60 km/h sebességű autóbalesetben egy 30 kg-os kutya 1200 kg-os lövedékké válik. Ennek a becsapódásnak az ereje mind a kutyát, mind az emberi utasokat életveszélybe sodorhatja. Mégis sokan közlekedünk nap, mint nap úgy, hogy kutyáink rögzítés nélkül a hátsó ülésen, vagy akár az ölünkben ülnek, miközben vezetünk.

"A kutya kibiztosítása az autóban olyan, mint egy tűzoltó készülék vásárlása" - mondja Patrick Kruse, a Ruffwear alapítója. "Senki sem tervezi a kutya hámját tesztelni a valóságban egy ütközéskor. Azonban, ha mégis sor kerül erre, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy a kutya megfelelő bekötése nemcsak jó dolog, de életmentő is lehet."

Esmé és Alfie is rendszeresen utazik kocsival. Ha alapul veszem a remélhetőleg tizeniksz év együttlétünket, akkor szinte kizárt, hogy ne történjen az évek alatt legalább egy hirtelen fékezés, amikor előre repülhet a baleset folyamán. Szeretném, ha maximális védelmet és túlélési esélyt adnék egy baleset alkalmával mindannyiunknak, ezért elkezdtem kutatni, hogyan tudnám a legnagyobb biztonságban tudni őket.

Mi a megfelelő kutyás biztonsági kiegészítő?

A Kurgo, és a Ruffwear évtizedek óta terveznek hámokat, hátizsákokat és egyéb felszereléseket az aktív, utazó kutyáknak és gazdiknak.  Sleepypod pedig élen jár az autós biztonsági horodzók terén.
A Kurgo Impact és Tru-fit, illetve a Ruffwear Load Up autós biztonsági hámok úttörő termékek voltak, és továbbra is az iparág vezetői az autóban utazó kutyák biztonsága terén.

3 fő dolgot kell figyelembe vennünk mind a kutya, mind a saját biztonságunk érdekében:

A zavaró tényezők megakadályozása, a kutya testének ütközéskori lassítása és a kutya helyben tartása ütközés után. Egy rendszer mindezt tudja gyorsan és kényelmesen, hogy tényleg minden egyes alkalommal alkalmazd, amikor a kedvencedet a kocsiba teszed. Ráadásul kényelmesnek kell lennie a kutya számára is.
Sosem gondoltam volna, hogy fontos a kutya ütközés utáni helyben tartása is. Pedig magától értetődő. Egy kutya pánikba esve az ablakon át kirohanhat a forgalomba, ahol további életveszélybe sodorhatja magát. Sőt egy pánikba esett kutya, ha nincs megfelelően bekötve baleset után, késleltetheti a segítség adást, amire az emberi utasoknak szüksége lehet.

 
A Volvo V90 Cross Country kutyabox rendszere a jármű vázához csatlakozik, így a lehető legerősebb. Mivel szorosan követi a csomagtartó és a csomagtér ajtó kontúrjait, maximalizálja a kutyák számára elérhető helyet.

Valószínűleg a legegyszerűbb módja annak, hogy a kutyát az autóban rögzítsük, ha a hátsó ülés és a kocsi vagy a terepjáró csomagtartója között elválasztó van. Csak berakod a kutyát a kocsi hátuljába, és biztonságos helyen van, távol az emberi utasoktól. Egy box egy lépéssel tovább és további biztonságot ad, és akkor is működik, ha a hátsó ablak betörik, például boruláskor. Természetesen nem minden térelválasztó és box egyforma. Sok térelválasztó gyenge anyagokból készül. Az a megfelelő, ami az autó vázához rögzíthető. Ha a saját kezeddel ki tudod rángatni a helyéről, akkor az nagy valószínűséggel nem sokat fog védeni.
Hasonló a helyzet a műanyag box-oknál is. Ha egy olyan dolgot szeretnél biztonságban tudni, amiből 1200 kg-os lövedék válhat, akkor ne olyan műanyag boxot válassz, amit a saját lábaddal is be tudsz rúgni, hiszen nem fog kitartani egy ütközésnél. 

A térelválasztók és a boxok segíthetnek abban, hogy az emberi utasok biztonságban legyenek, nehogy egy kutya előrerepüljön ütközés során, valamint segíthetnek a kutyák járműben tartásában, de semmit sem tesznek azért, hogy valóban védjék a kutyát a baleset során. 

"Nem az autóbalesetben halunk meg" - mondja Kruse. „Az úgynevezett harmadik térhatás az életveszélyes. Amikor az autó egy tégla falnak ütközik - az az első térbeli ütközés. A mellkasod nekiütközik a kormánynak - ez a második térbeli ütközés. Belső szervek a bordának ütköznek - ez a harmadik térbeli ütközés, és itt történik a kár. Ha van egy kutyád egy boxban, és a boxon belül úgy ugrál a kutya, akár egy üveggolyó az ütközás során, akkor ezek a károk bekövetkeznek."
A trükk az, hogy kezeljük a szóban forgó lény - legyen az ember vagy kutya - ütközéskori lassulási sebességét, ami azt jelenti, hogy csökkenteni kell azt az erőt, amellyel a szív, a lép, az agy vagy más szervek összecsapódnak valami keménnyel. Ez az, amit a biztonsági övek és a légzsákok megtesznek az embereknek, de az elmúlt évekig nem volt elérhető ilyen termék a kutyák számára, sem szabványok, amelyek meghatározták, hogy ezeknek a termékeknek mit kell tudniuk teljesíteni, sem pedig eljárások nem léteztek a tesztelésükre.

Míg a magyar kresz- és jogszabály a kutyát szimpla rakománynak tekinti, addig például New Jersey-ben 2011 óta az törvénynek megfelelően, ha kutyádat megfelelő biztonsági öv kötés nélkül szállítod az autóban az állatkínzásnak minősül és komolyan bűntethető! 

Sajnos negatív események és tapasztalatok hoztak magukkal pozitívumot is. Balesetet átélt Lindsey Wolko létrehozta az Állatbiztonsági Központot (CPS), ahol ugyanolyan teszt körülményeket hoztak létre kutyás, autós biztonsági termékek tesztelésére, mint amilyenek például az NCAP törésteszt laboratóriumai. Wolko rájött, hogy tesztelési módszertan nélkül nem lehet biztosítani az eredményességet, és e nélkül a fogyasztók nem tudhatják, melyik termék működik és melyik nem.

Ez a videó olyan termékek összefoglalóját mutatja, amelyeknek nem sikerült a CPS teszt.

Az Állatbiztonsági Központ (CPS), és azóta több egyetemi teszt laboratórium útmutatóként elfogadta a gyermekbiztonsági rendszereket szabályozó 213-as Szövetségi Gépjármű-szabványt (FMVS 213), amely módszertant dolgozott ki a kutyák biztonsági rendszereinek ezen szabvány szerinti tesztelésére. A meglévő termékek kezdeti teszt eredményeitől leestek az állak és tágra nyitották a szemket. A tesztelt eszközök közül mind megbukott a teszten.
A CPS négy problémát sorol fel, amelyet az első tesztelés során talált:
  • Rendkívül alacsony a túlélési esély valószínűsége az állat számára.
  • Veszély az emberekre, ha a kutya rakétává válik.
  • Fojtogatás és / vagy egyéb testi sérülés az állatnak, ha a hámok az ütközéskor szorosan megakadnak.
  • Az állat a járműben lévő szerelvények kiterjedt károsodását okozta.
"A kutya ténylegesen csúzlivá válik, vagy belegabalyodhat ezekbe a rendszerekbe, illetve egyes esetekben az ütközés letépett darabokat a próbabábuból, miközben a szélvédőn át katapultálódott" - mondja Lindsey Wolko.
Az FMVS 213 alkalmazásával a CPS legfőbb gondja az, hogy a kutya ne ütközzön az első ülések hátuljába, mivel a kutyák biztonsági hevedereit és hámjait úgy tervezték, hogy a hátsó ülésen lévő biztonsági övekhez rögzítsék. Tehát nem véletlen, hogy a leghatékonyabb hámok végül olyanok lettek, amelyet arra terveztek, hogy egy kutyát ugyanabban a helyzetben tartson, mint az autó ülésén ülő gyereket. Kruse ezt a megközelítést „emberközpontúnak” írja le, és aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy egy ilyen rendszer mennyire lenne kényelmes az ember számára a kutya autóba történő berakására, és mennyire kényelmes lenne egy ilyen eszköz magának a kutyának. Ráadásul mi van azokkal a kutyákkal, akik nagyobbak, mint egy embergyerek.

A Kurgo és a Ruffwear évek óta tervez hámokat, de itt sokkal többről van szó. Olyan hám kell, ami nem egy túra hám, amivel felemelheted a kutyád, vagy amibe bepakolhatod és cipelheti a saját felszerelését egy komoly túra során.
Vastagabb nejlon hevedereket és több ezer kg erőt kibíró fém rögzítők kellenek.

De hova rögzítsük a biztonsági övet?
A CPS tesztek során úgy látták, hogy a lapockák közötti rögzítési pontok hatékonyan megakadályozzák a kutyákat abban, hogy ütközzön az előttük levő ülésekkel, de a kutyákat is megfordítják, és így a becsapódó erők természetellenes módon járják át a testüket. Nézzétek meg a fenti tesztvideót, és pontosan láthatjátok, mi történik.


Milyen a megfelelő biztonsági, autós kutyahám?

A hámok, amelyek végül megkapták a CPS minősítést, korlátozzák a kutya előre bukását, és azt is igyekeznek megakadályozni, hogy ütközéskor megforduljanak maguk körül. 

"Ha leugranak egy magas szikláról és a földre, a kutya belső szerveit a mellkas vagy a borda ketrec támogatja" - mondja Kruse. "A kutya erejének legnagyobb része az elülső lábakon keresztül fejlődik ki, és ennek nagy részét a mellkas területe támasztja alá." Ebből kiindulva a kutya helyes megtámasztásának leghatékonyabb módja az, ha a mellkasán és a hátán keresztül indul és húzódik a farka felé. Fontos, hogy a heveder biztonsági öve a csípőnél, a farok fölött legyen. A nejlon hevederek és a heveder párnázottságának rugalmassága ezután biztosítja a lassulást, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a baleset túlélhető legyen, és a kutya a baleset során megfelelő helyzetben maradjon.

Azonban akad egy probléma: Ebben a biomechanikailag ideális helyzetben nincs elég hely a hátsó ülésen ahhoz, hogy megakadályozzák a nagy testű kutyák ütközését az első üléssel. “Amikor egy 60 kilós malamutot raksz a Subaru hátuljába, az álla a homlokoddal van egy szinten. - Mondja Kruse. “Baleset nélkül is egyből érintkeznek az első ülések hátuljával, csak a kutya mérete miatt."
Emiatt például a Load Up hám kicsi és közepes méretben kutyáknak sikeresen teljesítette a CPS teszteket, de nagyobb méretűeknek kudarcot vallott, mert nem akadályozza meg, hogy a nagy kutyák kapcsolatba kerüljenek az első ülésekkel.
A CPS által tanúsított termékek listáját itt találod.

Annak ellenére, hogy még nem létezik tökéletes megoldás a nagy testű kutyák biztonságos autós utaztatásában, úgy véljük, hogy az ütközéstesztelt hámok a létező legjobb megoldást képviselik, tekintettel a személygépkocsik korlátozott helyére.

Megakadályozzák, hogy a kutya ide-oda csapódjon az autó belsejében. Óvják a kutyát, hogy ne repüljön ki a szélvédőn. Olyan borulás esetén, ahol az ablakok kitörnek, a kutya bekötve marad és nem menekülhet el.
A nagytestű kutya biztonságának megőrzése kompromisszumot igényel a testalkata és a kocsiban korlátozott hely miatt. Legmegfelelőbb, ha a box és azon belül a kutya is bekötve, de még sajnos így is összetörheti magát.

A macskákkal maximum a méretük miatt könnyebb a helyzet. Azonban itt is olyan hordozó kell nekik, amely a lehető legbiztosabban a helyén marad ütközéskor és elég puha, kényelmes, hogy ne törje össze magát benne a kis, puha bajszos.
Azokban az esetekben, ahol Cirmit állatorvoshoz kell vinni, vagy épp együtt túráztok puhamanccsal is, akkor a Sleepypod ütközés- és töréstesztelt hordozói a legtökéletesebbek számotokra.

Egyelőre ott tartunk, hogy autókat embereknek építünk, nem kutyáknak, vagy macsekoknak. Nincs olyan autó még a piacon, ahol a kutyát, macskát is szem előtt tartják biztonsági szempontból. Addig kompromisszumokat kell kötnünk és törekednünk kell a létező legjobb megoldásra. 

NyauVau!

Älterer Post